Čínské akrobatické divadlo


V dnešní době čínské akrobatické divadlo posouvá hranice toho, co je v cirkusovém umění možné. Čínští akrobaté jsou k vidění v mnoha západních cirkusových představeních, ale čínské akrobatické divadlo – kovárna těchto talentů – je často mylně nazýváno „cirkusem“. I když jsou si do jisté míry podobné: stejné žánry, stejný historický kontext potulných umělců vystupujících ve velkém stanu, ale čínský cirkus vznikl odděleně od všech ostatních, vyrostl na půdě tradic a kultury Nebeské říše.

Historicky je hlavním rozdílem mezi cirkusem a čínským akrobatickým divadlem obsah představení a místo konání. Zatímco západní cirkus byl převážně koňskou show s akrobatickými prvky, čínské akrobatické divadlo bylo vždy akrobatické a nezahrnovalo žádnou formu výcviku zvířat.

Co se týče místa představení, má svá specifika: v kulaté aréně (odtud název) vystupoval díky jezdeckému programu klasický západní cirkus, na jevišti pak tradičně čínské akrobatické divadlo. Je třeba pouze poznamenat, že raná evropská a americká cirkusová dějiště často obsahovala jak arénu pro zvířata, tak jeviště pro akrobatická studia a pantomimy.

Čínská lidová republika je obrovská mnohonárodnostní země, která má kořeny v éře starověkých civilizací s dlouhou historií a skvělou kulturou. V průběhu tisíciletí jeho národy vytvořily mnoho forem scénického umění, z nichž každé se vyznačovalo různými trendy a styly. V průběhu staletí se dovednosti potřebné v každé konkrétní umělecké formě vylepšovaly.

Přestože Čína měla kontakt s neasijskými zeměmi již před dvěma tisíci lety, zahraniční vliv byl absorbován a získal čínský šmrnc výhradně v zájmu vývoje čínského umění. Tato vlastnost je nejdůležitějším rozdílem mezi čínskými a západními kulturními tradicemi: ta druhá je otevřenější všemu novému, zatímco ta první se snaží maximalizovat vylepšení těch stávajících a integraci nových prvků s tradičním způsobem života.

Čínské akrobatické divadlo postupovalo podle tohoto vzoru po staletí, zatímco evropské a americké cirkusy a cirkusoví umělci neustále hledali nové prvky a technologie (zčásti poháněné komerčními potřebami), čínští akrobaté nakonec omezili svůj repertoár na přesně definovaný počet rolí, neustále se zdokonalující a zvyšující složitost triků v neustálé honbě za nepolapitelnou dokonalostí.

Evropské cirkusové soubory poprvé navštívily Čínu na počátku devatenáctého století. Určitě zanechali svou stopu v umění Říše středu, ale jejich turné vyústilo ve vývoz čínských akrobatických triků, jako jsou balancování na tyči nebo točení činelů, spíše na západ, než aby se přidali k čínské akrobatické tradici. Výjimkou je snad „akrobatické kolo“ – jeden z mála západních přírůstků do klasického čínského repertoáru.

Čínští potulní umělci se však již se svými evropskými protějšky setkali na gigantických středověkých veletrzích východní Evropy, kde došlo ke kontaktu mezi západními a východními akrobatickými školami. Ale po zániku těchto trhů v osmnáctém století se evropské a čínské cirkusové tradice vydaly svou vlastní cestou.

čínské akrobatické divadlo 2

Historické poznámky, kresby a malby v hrobkách a jeskyních poskytly představu o původu čínské akrobacie, která sahá až do více než dvou tisíc let v období Válčících států. Vyvinulo se především za dynastií Qin a Han (221 př. n. l. – 230 n. l.) a významné úrovně kvality a propracovanosti dosáhlo během dynastie Západní Han, vyvíjející se od pouhé ukázky dovedností k uměleckému představení s bohatým a eklektickým repertoárem včetně kotrmelců, balancování na tyči, točících se činelů, provazového tance a dalších. Taková akrobatická vystoupení byla známá jako „přehlídka sta dovedností“.

Mnoho čínských akrobatických etud pochází z každodenního života Číňanů, zejména čínských rolníků. Akrobati s úžasnou fyzickou silou a obratností se poprvé objevili na každoročních oslavách během dynastie Han. Čínští farmáři a venkovští řemeslníci s přemírou volného času během dlouhých zimních měsíců se jej rozhodli věnovat posílení svého postavení ve společnosti tím, že se stanou akrobaty, žongléry, provazovými tanečníky a balancéry.

Cvičili tuto novou uměleckou formu se vším, co jim přišlo pod ruku: šálky, podšálky, talíře, stolky, židle, vidle a další. Nejdůležitějším nástrojem však byla samozřejmě jejich vlastní těla, ze kterých po shromáždění ve skupinách stavěli sloupy a pyramidy a s veselým nadšením se snažili zatraktivnit show. Každý rok na podzim se čínští rolníci účastnili oslav Dne sklizně. Tehdy mohli obyčejní lidé ukázat své dovednosti předváděním odvážných a chytrých triků vzrušujícím a zábavným způsobem. Postupem času byly tyto triky zafixovány ve specifických rituálech, které nakonec přerostly v cirkusové umění.

Lví tanec, jeden z hlavních prvků čínského akrobatického divadla, vznikl z tance, který předváděli rolníci po dobré úrodě. Byl to rituál přežití, ve kterém tanečníci prokázali svou sílu a hbitost srovnatelnou se lvem, aby se ztotožnili s přírodou, která jim poskytnula na zimu potravu. Zpočátku byla symbolika tance stejná v celé Číně, ale okamžik jeho přeměny z rituálu na akrobatickou etudu se v jednotlivých provinciích liší.

Stejně jako jejich evropské protějšky, i čínští akrobaté začali pracovat lokálně, a když si začali uvědomovat, že by si svými vystoupeními mohli vydělat na živobytí, vydali se na cestu, přesouvali se z jedné návsi na druhou a nakonec se dostali do východoevropských měst. Účastnili se také festivalů a ti nejlepší z nich dvorních zábav. Nakonec si akrobaté vytvořili společný repertoár, který se v průběhu staletí neměnil, ale samozřejmě se vyvíjel po stránce techniky a profesionality.

Čínské akrobatické divadlo se skládá z různých akrobatických specialit, které se v Číně vyvinuly svým osobitým způsobem. Patří mezi ně již zmíněný Lví tanec.

Cyklistické kaskadérské kousky se staly součástí divadla v devatenáctém století. Prvky se provádějí na stacionárních kolech (balancování jedním nebo více akrobaty), nebo na jedoucích kolech a monokolech. Nejvelkolepější částí v „čínských kolech“ je samozřejmě „páv“, kdy se velká skupina akrobatů jedoucích na jednom kole přeskládá do tvaru připomínajícího barevný paví ocas. Pevná a visící lana také pocházejí z tradičních provazových tanců, které vznikly v Číně během dynastie Han.

čínské akrobatické divadlo 3

I když se to může zdát zvláštní, magie je také součástí čínského akrobatického divadla ve své starodávnější tradiční podobě: kouzelník má na sobě prostorné roucho, ze kterého vyhazuje mnoho misek všech velikostí, v nichž plavou živé ryby, nebo pánve s hořícím ohněm, chytání ryb ve vzduchu patří spolu s karetními triky také do repertoáru čínských kouzelníků.

Dalším základním prvkem čínské akrobacie je obruč. Ukázalo se, že již v éře dynastie Han se triky s obručemi prováděly a byly známé jako „hry s vlaštovkami“, protože umělci museli napodobovat pohyby vlaštovek, proskakovat úzkými kruhy nainstalovanými nad sebou. Číňané tomu nyní říkají „odvážnost skrz úzkost“.

Dalším z hlavních prvků čínské akrobacie je samozřejmě salto. Použití houpačky ke skoku je také starý čínský trik (který může mít původ v Koreji) s mezinárodním obratem.

Žonglování, tentokrát jedinečně čínské akrobatické cvičení, zahrnuje rotaci lana, na jehož koncích jsou připevněny dvě misky naplněné vodou; žonglér vyhazuje celou tuto konstrukci do vzduchu a provádí akrobatické skoky, než se lana znovu chytí rukama nebo nohama a znovu ho vyhodí. Bez ohledu na pohyby žongléra se lano nikdy nepřestane točit a voda se nerozlije.

Trik s lezením na tyči, na Západě také známý jako „ čínská tyč “, je dalším unikátním prvkem tradiční čínské akrobacie a je popsán již asi 1000 let.

Po vzniku Čínské lidové republiky v roce 1949 připravila vláda renesanci starého akrobatického divadla. Akrobatické skupiny byly vytvořeny v každé provincii a divadla byla založena v každém větším městě. Školení probíhalo (a stále probíhá) v družině, staří umělci učí novou generaci.

To vše vedlo ke grandióznímu oživení čínské akrobacie, cirkusové skupiny začaly cestovat do zahraničí a získávat zahraniční publikum. Akrobatické skupiny vznikají v armádě a dokonce i v železničních korporacích. Postupem času si každý soubor osvojil svůj specifický styl a repertoár a soubory začaly soupeřit o dominanci v různých žánrech. Jejich úsilí, kontrolované vládní organizací, nezůstává bez odměny.

Pozoruhodné výsledky dosažené po roce 1949 byly tvrdě zasaženy čínskou kulturní revolucí (1966-1976). Nezlomilo to však ducha čínského akrobatického divadla, které znovu vyletělo do nových výšin. Když se Čína v 80. letech nakonec začala otevírat západnímu světu, došlo opět ke kontaktu mezi východem a západem.

Mainstreamové cirkusy si do svých show začaly najímat čínské akrobaty, už ne pro exotiku, jak tomu bylo hlavně před 2. světovou válkou, ale proto, že čínští akrobaté toho moc nevyžadovali a co je důležitější, jejich vystoupení byla u publika velmi oblíbená.

Takový zážitek více než kterýkoli jiný ovlivnil čínské akrobatické divadlo. Akrobaté si začali uvědomovat, že jejich tradiční představení bizarních (na západ) kostýmů, symboliky a hudby nejsou tím, co velcí potenciální zaměstnavatelé hledali. Velké cirkusy zajímaly úžasné dovednosti čínských akrobatů, jejich efektivita a závratné kaskadérské kousky, které by bylo fajn využít ve vlastních produkcích. Exotický prvek byl dávno stranou.

Čínské akrobatické skupiny se nejen staly plně dostupné k pronájmu cirkusům po celém světě, ale samy začaly vyvíjet nový originální styl s čínskou příchutí.

Po více než dvou tisíciletích prakticky nezměněné tradice tak prošlo čínské akrobatické divadlo, stejně jako samotná Čína, v jednadvacátém století úplnou proměnou.



Článek obsahuje kvíz

Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.



Hodnocení článku

Diskuze

0 KOMENTÁŘŮ
Žena sedící na barové stoličce hledí do telefonu. Ilustrace
Do diskuze zatím nikdo nepřispěl. Buďte první kdo napíše komentář.
Vstoupit do komunity

Na podobné téma

Psychosomatika aneb Když nemoc začíná v hlavě

Zobrazit Článek

Psychosomatika aneb Když nemoc začíná v hlavě
4 min

Uzdravující síla meridiánů: základní konstituční typy - 3. díl

Zobrazit Článek

Uzdravující síla meridiánů: základní konstituční typy - 3. díl
5 min

Co byste (ne)měli jíst u problémů s nadýmáním a pocitů těžkosti

Co byste (ne)měli jíst u problémů s nadýmáním a pocitů těžkosti
5 min

Mohlo by vás zajímat

Jak užívat čínské bylinné směsi

Zobrazit Článek

Jak užívat čínské bylinné směsi

Proč křičíme na děti a pak si to vyčítáme? Jak udržet emoce na uzdě

Zobrazit Článek

Proč křičíme na děti a pak si to vyčítáme? Jak udržet emoce na uzdě
7 min

Polévka z červené řepy s jablky a koriandrem

Zobrazit Recept

Polévka z červené řepy s jablky a koriandrem
60 min

Staňte se členem klubu

Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.

ic48-Sale
Nakoupíte levněji produkty různých značek

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.

ic48-Yoga
Dostanete přístup k on–line cvičením a meditacím

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.

ic48-Webinar
Získáte webináře zdarma nebo se slevou

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.