Potraviny, které ničí spánek: Čemu se vyhnout před spaním
„Čína vám může otevřít dveře, ale vy sami musíte chtít do nich vstoupit.“
Spolupráce se zahraničními dodavateli vyžaduje, aby podnikatel věnoval maximální pozornost všem potenciálním rizikům a nákladům spojeným se zahraniční ekonomickou činností. Pojďme se společně podívat na několik tipů, rad a zajímavostí, jak dosáhnout dokonalého byznysu.
Jakmile se rozhodnete obchodovat s čínskými partnery, začněte stažením aplikace WeChat. Jedná se o prostředek, díky němuž Číňané komunikují nepřetržitě.
V případě, že nemáte jediný kontakt na potenciálního dodavatele, doporučuji navštívit následující odkazy: Alibaba, 1668, Made-in-China, Globalsources, Taobao.
Dle mého názoru je prvním a nejdůležitějším krokem ověření dodavatele. Existuje několik způsobů, jak ověření provést. Například pomocí čínského vyhledávače Baidu. Stačí do vyhledávacího pole zadat název dodavatele – dodavatel by měl mít vlastní webové stránky, na kterých získáte registrační údaje o společnosti a datum registrace, vlastníky, schválený kapitál, činnost, adresu sídla a adresu výroby. (Pozor – mohou být odlišné, sídlo se většinou nachází ve velkých městech, výroba v okrajových částech měst. Zde doporučuji použít Google Maps a opravdu toto místo prověřit. Pokud dodavatel nemá místo výroby, nejedná se o dodavatele, nýbrž pouze o zprostředkovatele.) Ve většině případů jsou stránky výrobců v čínštině, zprostředkovatelé mají stránky v angličtině. Než se rozhodnete jakékoliv zboží nakoupit, vyžádejte si od dodavatele dokumentaci (vývozní licenci, živnostenské listy, patenty, osvědčení o původu zboží atd.). Prověřte bankovní údaje (účty by měly být v bankách, které se nachází v ČLR, ne v offshore zónách), tímto se vyhnete finančním nedorozuměním.
Dodavatele lze rovněž ověřit prostřednictvím Čínské obchodní a průmyslové komory.
Způsob, jakým Číňané přemýšlejí, chovají se a hodnotí, ovlivňuje způsob, jakým vyjednávají, rozhodují se a spolupracují. Při navazování dlouhodobé spolupráce je nezbytné brát v úvahu jejich kulturní odlišnosti.
Pro Číňany jsou osobní vztahy součástí čínského podnikání a klíčovým faktorem v chování společnosti. V Číně je pracovní kolektiv jako jedna velká rodina. Panuje mezi nimi hluboký respekt a přátelství, Číňané mu říkají "guanxi". Guanxi znamená hluboký respekt, přátelskou povahu a ochotu vzájemně si pomáhat. Vybírají si také obchodní partnery podle principu guanxi. Číňané věří, že osobní vztahy jsou dlouhodobé a jsou prostředkem k řešení mnoha problémů. Kromě toho je třeba guanxi neustále podporovat: pomáhat řešit problémy, dávat dárky, společně obědvat a večeřet. Obchodní partneři si musí navzájem důvěřovat. Pokud vás tedy nemají rádi jako osobu, nebudou s vámi spolupracovat. Z tohoto důvodu v Číně nefungují telefonické rozhovory. Pokud chcete probrat pracovní problémy, přijďte za svými partnery osobně. Projevíte tak zájem o podnikání a chuť s nimi otevřeně obchodovat.
Pokud vás čínský partner pozve do restaurace, nikdy neodmítněte. V Číně je zvykem objednávat běžná jídla, která jsou umístěna uprostřed stolu a hosté si je odtud dávají na talíř. Pokud odmítnete jíst tímto způsobem a objednáte si samostatné jídlo, urazíte své partnery – budou si myslet, že jste uzavření a nelze vám věřit. Číňané se přitom budou usmívat, nic vám neřeknou, ale nebudou s vámi spolupracovat.
Dodavatelé velmi ocení, pokud budete komunikovat čínsky. Přestože většina obchodníků hovoří anglicky, upřednostňují rodný jazyk, díky němuž dokážou detailněji probrat podmínky smlouvy, kvalitu zboží, cenu a další důležité aspekty. Proto je velkou výhodou mít v týmu člověka, který ovládá čínštinu, případně přizvat na obchodní jednání tlumočníka.
Nedílnou součástí toho, abychom jako podnikatelé v Číně uspěli, je znalost čínské kultury.
Číňané se snaží zachovat si tvář v každé situaci. Nedávají otevřeně najevo emoce, nemluví asertivně, nekritizují a neurážejí, zejména přede všemi. "Zachovat si tvář" přitom není jen o vnitřní kontrole, ale také o sociálním postavení člověka a jeho schopnosti podřídit se pravidlům společnosti.
Ztráta tváře znamená, že Číňan ztratí spojení a podporu, zůstane sám, protože už nebude přijat do skupiny. Proto je pro ně tak důležité zachovat klid, vyhýbat se konfliktům a chránit svou pověst.
Pokud se hádáte s čínským partnerem, netlačte na něj a nemluvte s ním hrubě zvýšeným hlasem. To ho postaví do obtížné pozice. Budete ignorováni a problém nebude možné vyřešit mírovou cestou.
Závěrem bych zmínila několik provincií, které se soustředí na průmyslovou výrobu. Provincie Guangdong (Shenzhen, Guangzhou) je hlavním dodavatelem elektroniky, Šanghaj a Ningbo se více specializují na výrobu chemických produktů a průmyslových zařízení. Yiwu – doplňky, suvenýry, oblečení. Foshan – nábytek, Shantou – hračky, Guzhen – osvětlení.
Autor: Mgr. Hana Vitochová
Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.
Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.