Když stres řídí náš život

Sourozenecké hádky nebo konflikty mezi dětmi jsou běžnou součástí každodenního života. Pro rodiče bývají hodně stresující, ale pro děti mohou představovat skvělou příležitost pro výuku dovedností, které jim pomohou ve škole, v přátelstvích i v budoucích vztazích. Naučit děti konstruktivně řešit konflikty je investicí do jejich emocionální inteligence a sociálních schopností.
Když mezi dětmi propukne hádka, je důležité v první řadě situaci zklidnit. Děti (a většinou ani dospělí) nejsou schopné řešit problémy racionálně, když jsou přemoženy emocemi. V případě, že je některé z dětí příliš rozrušené, nebo dokonce agresivní, je nutné ho nejdříve uklidnit. Pak teprve přejděte k samotnému řešení problému
Jak na to:
Pokud se dvě děti hádají například o hračku, vezměte ji stranou s tím, že se k ní společně vrátíte, až se situace uklidní. Tím se odstraní bezprostřední příčina sporu a dáte dětem prostor k tomu, aby se mohly soustředit na diskusi, nikoliv na hněv.
Pokud se jedno dítě uchýlí k agresi, může být potřeba ho na chvíli izolovat, aby se mohlo zklidnit a promyslet si své chování. Až poté, co emoce opadnou, můžete začít problém řešit.
Jakmile se děti uklidní, je důležité vyslechnout každého z nich a poskytnout prostor, kde mohou sdělit svůj pohled na situaci. Aktivní naslouchání pomáhá dětem cítit, že se snažíme je pochopit. I to může samo o sobě snížit napětí.
Jak na to:
Pokud jsou děti příliš malé na to, aby samy správně popsaly, co cítí, můžete jim pomoci parafrázováním. Například: „Takže ty jsi se cítil zklamaný, protože ses těšil, že si budeš hrát s tou hračkou, a najednou ti ji vzal bráška.“ Potvrzení pocitů dítěte („Rozumím, že jsi naštvaný, když se ti to stalo.“) jim dává najevo, že jejich pocity jsou důležité a respektované.
Otázky jako „Co se stalo?“ nebo „Jak ses cítil, když tvůj bráška udělal…?“ povzbuzují děti k zamyšlení nad svými emocemi a motivacemi.
Poté, co vyslechnete obě strany, můžete pomoci dětem lépe pochopit, čeho chtějí dosáhnout. Mnohdy děti špatně chápou záměry druhé strany, což může vést k eskalaci konfliktu.
Jak na to:
Například: „Zdá se, že vy oba si chcete hrát s tou samou hračkou. Jak můžeme zajistit, abyste byli oba spokojeni?“ Tento způsob formulace problému staví na předpokladu, že konflikt nemusí mít jednoho vítěze a jednoho poraženého.
Jakmile děti pochopí, co je jádrem jejich sporu, je čas začít hledat řešení. Zapojení dětí do procesu hledání alternativ je velmi důležité. Pomáhá jim to pocítit zodpovědnost a aktivně se podílet na řešení konfliktu.
Jak na to:
Povzbuzujte děti, aby přicházely s různými návrhy, aniž byste jejich nápady hned hodnotili. Pokud mají potíže něco vymyslet, můžete jim pomoci tím, že nabídnete několik návrhů: „Můžete si třeba hrát oba, pokud si budete hračku střídat?“ nebo „Mohl bys mezitím použít jinou hračku, než se na tebe dostane řada?“
Zapisování nápadů na papír je také výborná technika, protože dává dětem pocit, že jejich návrhy mají skutečnou hodnotu.
Dalším krokem je zhodnocení navrhovaných řešení. Je důležité naučit děti, že ne všechna řešení budou fungovat pro všechny a že kompromis je často nezbytný. Když děti zhodnotí možnosti, můžete je vést k nalezení oboustranně výhodného řešení, které bude uspokojovat obě strany. Pokud je některé z dětí ochotné udělat kompromis, nezapomeňte jej pochválit za jeho vstřícnost a empatii.
Jak na to:
Povzbuzujte děti, aby se zamyslely nad tím, co by se stalo, kdyby se rozhodly pro určitý nápad. Můžete se jich zeptat: „Co myslíš, že by se stalo, kdybys to udělal takhle?“ nebo „Jak by se cítil tvůj bráška, kdybychom to udělali podle tvého nápadu?“ Tento postup jim pomáhá přemýšlet nejen o sobě, ale také o potřebách a pocitech druhých.
Po výběru řešení je důležité se ujistit, že se děti plánu drží. Často se může stát, že děti rychle zapomenou na dohodu, zvláště pokud se situace uklidní a jejich zájem se přesune k něčemu jinému.
Jak na to:
Například pokud se děti dohodnou, že se budou u hračky střídat, měli byste se ujistit, že se opravdu střídají, i když jedno dítě náhle začne dělat něco jiného. Pokud dohody nebudou dodrženy, děti mohou ztratit důvěru v proces řešení konfliktů a hádky se budou opakovat. Nakonec nezapomeňte děti pochválit za to, že konflikt zvládly. Oceňování jejich snahy a schopnosti řešit problémy pomáhá upevnit pozitivní návyky a posiluje jejich sebedůvěru.
Jednou z nejúčinnějších metod, jak děti naučit řešit spory, je také interaktivní hraní rolí. Umožňuje jim bezpečně si procvičovat různé scénáře a situace, které mohou nastat. Tím se připravují na budoucí konflikty a získávají dovednosti, které jim pomohou zvládat stresující situace s klidem. Hraní rolí podle jednoduchých scénářů pomáhá dětem procvičovat řešení konfliktů krok za krokem. Pod vedením dospělého se učí konstruktivní komunikaci, schopnosti naslouchat a nacházet kompromisy.
Jak na to:
Můžete použít scénáře, které jsou blízké skutečným zážitkům dětí. Například konflikt na hřišti o hračku, hádka mezi kamarády nebo neporozumění mezi spolužáky v týmu. Děti se mohou vcítit do konkrétních situací a učit se hledat klidná řešení. Zkuste jim říct: „Představ si, že si oba chcete hrát s tímto vláčkem. Jak se dohodnete, aby byl každý spokojený?“ Děti během hraní rolí rozvíjí schopnost naslouchat druhým, pochopit jejich potřeby a emoce. To jim následně pomáhá při řešení konfliktů ve skutečném životě, kde mohou být empatičtější a chápavější.
Je důležité, aby se po každé scéně diskutovalo o tom, co fungovalo a co ne. Děti mohou sdílet své pocity, diskutovat o tom, proč se situace vyvinula určitým způsobem a co by se dalo udělat jinak, aby se konflikt vyřešil konstruktivně.
Děti milují příběhy, a právě ty mohou být skvělým nástrojem pro výuku řešení konfliktů. Využijte třeba krátké animované filmy, které se zaměřují na přátelství, spolupráci a zvládání konfliktů, jako jsou například Příhody včelích medvídků nebo Krysáci. Hrdinové obou z nich řeší různé každodenní problémy, které děti mohou snadno pochopit a ztotožnit se s nimi. Konflikty mezi postavami, jejich řešení a hledání kompromisů jsou ideálním tématem pro diskusi, jak jednat a spolupracovat v podobných situacích s přáteli nebo sourozenci.
Řešení sporů mezi dětmi může být náročné, ale zároveň představuje zajímavou příležitost pro rozvoj jejich emocionálních a sociálních dovedností. Konstruktivní přístup, který zahrnuje zklidnění situace, naslouchání, společné hledání řešení a podporu v udržování dohod, pomáhá dětem zvládat konflikty efektivně a s respektem k ostatním. Praktické techniky, jako je hraní rolí nebo vyprávění příběhů, navíc umožňují dětem procvičit dovednosti, které je připraví na budoucí konflikty. Tímto způsobem jim rodiče nejen usnadňují každodenní život, ale také investují do pozitivního rozvoje osobnosti svých dětí.
Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.
Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.