Jak odstranit blokády způsobující bolest a ztrátu pohyblivosti
V dnešní době se zkratka ADHD objevuje velmi často, hlavně v souvislosti s dětmi. Dle studií postihuje přibližně 6 až 9 % dětí. Častěji se vyskytuje u chlapců, i když se zdá, že u dívek mívá mírnější průběh, a tudíž bývá hůře diagnostikovatelná. Znamená to tedy, že dívek s ADHD může být víc, než kolik je aktuálně zaznamenáno diagnóz. Někdy může být ADHD odhalena až v dospělosti.
Snídaně, která se skládá ze sladkého pečiva a sklenice džusu nebo vaflí či palačinek se sirupem (jak je dnes doporučováno), způsobuje, že hladina cukru v krvi rychle stoupá. Tělo reaguje tím, že produkuje inzulín a další hormony, které řídí cukr, v příliš nízkých úrovních, což způsobuje uvolňování stresových hormonů. Výsledek? Dopoledne je dítě hypoglykemické, podrážděné a vystresované. To může zhoršit symptomy ADHD.
Na oběd má dítě jídlo s nízkým obsahem bílkovin (např. sladké nudle, sladkou rýži, kynuté knedlíky), a může proto mít stejné příznaky jako v dopoledních hodinách. Takto vidí problém nevhodného stravování dětí s ADHD výživová poradkyně a makrobiotička Dagmar Lužná.
Jak má podle ní vypadat zdravá strava pro děti s ADHD?
Diagnostika patří do rukou zkušeného dětského psychiatra (nebo psychiatra, pokud se jedná o dospělého). Existují přesně daná kritéria, podle kterých psychiatr určí, zda má dítě ADHD. Musí splňovat alespoň šest kritérií, která jsou z oblasti vyšetření nepozornosti, impulzivity a hyperaktivity. Dítě si často samo uvědomuje, že se chová špatně, že chce být hodné, ale není schopné toho dosáhnout.
Na vyšetření nezapomeňte vzít i zprávy z vyšetření, které už máte s potomkem za sebou.
I když jste to vy, kdo přišel na vyšetření a valí se na vás velké množství otázek, nebojte se ptát nazpět. Je naprosto pochopitelné, že období diagnostiky ADHD je pro vás jako rodiče obtížné a máte v hlavě spousty otázek. Někdy je jednodušší zeptat se na místě lékaře a dostat zpět odpověď přímo na míru, než potom po večerech prohledávat na internetu maminkovská fóra.
Pokud psychiatr uzavře vyšetřování dítěte s tím, že trpí ADHD, je nutné změnit přístup k dítěti, hlavně v oblasti výuky ve škole. Je potřeba dítě více chválit, motivovat, využívat pomůcky, které mu usnadní učení. Zadávat jasné a pochopitelné úkoly, naučit dítě sebekázni a respektování autorit. Velmi vhodné je nastavit určitý režim, kterým se dítě řídí. A nezbytné je umožnit mu dostatečnou fyzickou aktivitu, např. zapsat jej do sportovních kroužků. Je dobré navštěvovat psychoterapeuta, který s dítětem dlouhodobě pracuje.
Mgr. et Mgr. Eva Martináková radí, že je důležité přijmout fakt, že dítě za svou poruchu nemůže, nevybralo si ji a nechová se schválně tak, jak se chová. To je úplný základ. Kdo toto nepřijme, nemůže dítěti ani sobě pomoci.
Málokdo tuší, s jakým množství kritiky se toto dítě i jeho rodiče setkávají od dětství. Velmi živé, pobíhající dítě, které často něco shodí, u ničeho nevydrží, ruší, stále se na něco ptá, stále něco zapomíná, ztrácí či reaguje zbrkle, je náročné hlídat. A to se týká prarodičů, učitelek ve školce i ve škole, ale také rodičů.
Takové dítě bývá velmi často napomínáno a srovnáváno s „hodnějšími“ sourozenci či spolužáky, takže může mít brzy pocit, že ho nikdo nemá rád (a upadat i do deprese). Chválu potřebují tyto děti i jejich rodiče doslova jako sůl. (Poznámek o tom, jak by své dítě měli správně vychovávat, se naposlouchali dost).
Ideální je, když se na tomto shodnou učitelé i rodiče, protože tím (nejen) dítěti s ADHD usnadní život. Písemná (či v mladším věku obrázková) dohoda týkající se toho, co je kdy potřeba udělat, vede k vytvoření návyků. Určité věci se dělat nesmí, určité je potřeba udělat. Dítě s ADHD, které častěji zapomíná, je potřeba více kontrolovat, pohlídat, aby si zapsalo, nachystalo věci apod.
Když dítě impulzivně rychle zareaguje např. s nesprávnou odpovědí, pomozme mu najít tu správnou. Opakujme mu, co má dělat. Všímejme si toho, v čem se zlepšuje.
Dítě s ADHD je nadměrně pohyblivé, potřebuje svůj vnitřní neklid vybít. Pomůže, když si z něj dokážeme udělat „svou pravou ruku“, která nám pomůže něco přinést, smazat tabuli, otevřít okno apod. Když nic nepotřebujeme, můžeme dítě nechat oběhnout dvě kolečka kolem jiných dětí. (Ostatním dětem je třeba to hezky vysvětlit).
Osvědčuje se oslovit dítě jeho jménem a říct mu krátkou instrukci – např. „Jirko – piš!“ Delší zadání je lepší rozdělit do několika částí a sledovat, jestli v jejich plnění postupuje.
Dítě vnímá mnoho podnětů najednou, má problém „odfiltrovat“ podstatné od nepodstatného, vnímá všechno od zadání příkladu přes bzukot mouchy a lupání propiskou spolužáka. Potřebuje častější krátké přestávky a změnu činnosti.
Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.
Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.